29 Νοε 2008

ΚΟΛΕΓΙΑ=ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΤΥΧΙΩΝ ΜΑΣ!

Το περασμένο καλοκαίρι η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε έναν νόμο, ο οποίος υποτίθεται ότι βάζει σε μια τάξη τη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα όμως αναγνωρίζει τα ως τώρα ιδιωτικά Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, που παρείχαν αδιαβάθμητες βεβαιώσεις σπουδών (πιστοποιήσεις τύπου ECDL), σαν εκπαιδευτικά ιδρύματα(κολλέγια ή Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών). Κι επειδή ορισμένα από αυτά είναι συμβεβλημένα, με πράξεις δικαιόχρησης ή πιστοποίησης με πανεπιστήμια άλλων χωρών, τα καθιστά υποκείμενα στις οδηγίες του ευρωπαϊκού δικαίου για τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως η οδηγία 36/2005. Επίσης, μετά τις δεσμεύσεις του υπουργού παιδείας για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος στις αρχές του 2009 που θα διασφαλίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολλεγίων, τα 3ετή πτυχία των κολλεγίων θα είναι πλέον ισότιμα με τα 4ετή, 5ετή και 6ετή των ελληνικών πανεπιστημίων. Πρόθεση η οποία εκφράστηκε μετά την καταδίκη του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη μη εφαρμογή της οδηγίας 36/2005, που η κυβέρνηση περίμενε με μεγάλη λαχτάρα για να δικαιολογήσει την εφαρμογή της.

Τι ζητήματα προκύπτουν όμως από αυτές τις ενέργειες;

Παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος (που διασφαλίζει δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση) από το παράθυρο. Παρόλο που νομικά τα κολλέγια θεωρούνται ιδρύματα μεταλυκειακής εκπαίδευσης και όχι ανώτατα, όπως τα πανεπιστήμια, εντούτοις τα πτυχία και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα θα είναι πλήρως ισότιμα και εξισωμένα με τα πτυχία των ανώτατων ιδρυμάτων. Δηλαδή παρατηρούμε μια εκ των πραγμάτων ακύρωση του α. 16, που σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα και η κοινωνία υπερασπίστηκε το προηγούμενο διάστημα, αφού τα ιδιωτικά κολλέγια θα δίνουν πτυχία, κατόπιν επιβολής διδάκτρων.

Παραγωγή ευέλικτων ημιειδικευμένων εργαζομένων για τις εφήμερες ανάγκες της αγοράς. Δηλαδή εργαζόμενοι άμεσα διαθέσιμοι στην τωρινή αγορά εργασίας, χωρίς τις βασικές γνώσεις στο γνωστικό τους αντικείμενο, αφού αυτό κοστίζει στο κράτος αλλά και στον εργοδότη που δεν χρειάζεται τον πτυχιούχο πανεπιστημίου. Γι’ αυτό στην χώρα μας παρατηρείται πολύ υψηλό ποσοστό ανεργίας πτυχιούχων ΑΕΙ(περίπου 30%). Η μονομέρεια στην απασχόληση και η εργασιακή ανασφάλεια θα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των νέων εργαζομένων.

Διαμόρφωση εργαζομένων σύμφωνα με την κυρίαρχη ιδεολογία. Τα κολλέγια αυτά, με το πλήρως εντατικοποιημένο πρόγραμμα σπουδών που θα αποτελούν στην ουσία μια συνέχεια του σχολείου και θα παράγουν άτομα που θα ενδιαφέρονται μόνο για το προσωπικό τους συμφέρον, χωρίς κανένα αίσθημα συλλογικής διεκδίκησης. Οι γενικές συνελεύσεις φοιτητών,η συλλογική δράση και αγωνιστική σκέψη, ο ελεύθερος χρόνος και πολλά άλλα δεν θα έχουν καμία θέση στα κολλέγια βρετανικού και αμερικάνικου τύπου.

Θα κάνουν εμπόριο ελπίδας με τους μαθητές που έμειναν έξω από την τριτοβάθμια εκπαίδευση λόγω του ταξικού φίλτρου της βάσης του 10 στις εξετάσεις. Η κυβέρνηση προχώρησε στις ρυθμίσεις για τα κολλέγια αφού πρώτα είχε εξασφαλίσει έτοιμη πελατεία. Τους μαθητές που απορρίφθηκαν με τη βάση του10, με αποτέλεσμα δεκάδες τμήματα των ΤΕΙ σε επαρχιακές πόλεις να κινδυνεύουν με κλείσιμο και ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες.

Η υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΙ. Η αναγνώριση των πτυχίων των κολλεγίων με τα ελλιπή εργαστήρια και εκπαιδευτικό εξοπλισμό θα φέρει σε δύσκολη θέση τα δημόσια ιδρύματα. Θα λειτουργήσουν ως μοχλός πίεσης και λόγω της ανάπτυξης ανταγωνισμού, τα δημόσια ΑΕΙ θα αναγκαστούν να προσαρμόσουν το πρόγραμμα σπουδών τους με αυτό των ΚΕΣ. Σε αυτό συμβάλει και η μακροχρόνια υποχρηματοδότηση από όλες τις κυβερνήσεις που υποβαθμίζει την παροχή γνώσεων από τα πανεπιστήμια.

Ακόμη με την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε τριετούς φοίτησης τίτλους σπουδών, όπως συμβαίνει στα περισσότερα ΚΕΣ, συντελείται ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση της διαδικασίας διάσπασης σε 2 κύκλους σπουδών και των ελληνικών πτυχίων. Έτσι κατακερματίζονται ακόμη περισσότερο τα επαγγελματικά δικαιώματα και οι συλλογικές διεκδικήσεις.

Τα κολλέγια δεν θα ελέγχονται από κανένα κρατικό φορέα. Αυτό δεν επιτρέπεται, αφού αποτελούν παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων που υποτίθεται ότι ελέγχονται από τις χώρες προέλευσης τους. Το ελληνικό κράτος δεν θα έχει καμία δικαιοδοσία πάνω σ’ αυτά.

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου (23/10) για καταδίκη της Ελλάδας στο θέμα των κολεγίων αποδεικνύει τρία πράγματα:Πρώτον την αντιδραστική και αμετανόητα νεοφιλελεύθερη φύση της Ε.Ε. και των δικαστηρίων της που προχωρούν σε ωμό εκβιασμό στα κράτη μέλη που δεν έχουν εναρμονιστεί με το μοντέλο των ιδιωτικών εκπαιδευτικών παραμάγαζων.Δεύτερον την πλήρους συναίνεσης και συνενοχής συμπεριφορά της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργού Παιδείας προσωπικά, που υιοθέτησε -ως ατζέντης τους- τις προσδοκίες και τις παράλογες απαιτήσεις των ιδιωτικών κολεγίων και ενορχήστρωσε την επίθεση στο δημόσιο Πανεπιστήμιο.O πρώην ευρωβουλευτής της ΝΔ, κ. Χατζηδάκης ήταν αυτός που πρότεινε την τροποποίηση στην ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε να μπορούν πανεπιστήμια του εξωτερικού να παρέχουν πτυχία μέσω δικαιόχρησης ή πιστοποίησης σε άλλες χώρες.

Η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΚΕΣ σε συνδυασμό με τους ήδη ψηφισμένους νόμους για τις πιστωτικές μονάδες, το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης) και το συμπλήρωμα διπλώματος οδηγεί στην διάλυση κάθε επιστημονικής συνοχής, την απουσία ακαδημαϊκότητας της γνώσης και στην παραγωγή αποφοίτων – ευέλικτων εργαζομένων που αντί για σφαιρική αντίληψη ενός γνωστικού αντικειμένου θα διαθέτουν ένα συνονθύλευμα δεξιοτήτων.


Παλεύουμε για:
· Καμία εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 36/05
· Κατάργηση των ΚΕΣ (Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών) ή κολλεγίων
· Όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια – Κάτω τα χέρια από το αρθρο 16.

Δεν υπάρχουν σχόλια: